Wat is oedeemtherapie?

Het menselijk lichaam bestaat voor 2/3 deel uit vocht. Dit vocht bevindt zich in en rondom alle lichaamscellen, de bloedbanen, lymfebanen en de hersenbanen. Zeer veel processen lopen via dit lichaamsvocht. Onder andere het transport van hormonen of schadelijke stoffen (bacteriën) en het uitwisselen van stoffen (bouw-,afbraakstoffen) of van gassen (zuurstof, koolzuurgas). Deze processen via het lichaamsvocht noemen we de waterhuishouding. Het lichaam is in een optimaal evenwicht als de waterhuishouding in een goede conditie verkeert. Het lymfestelsel (lymfevaten en lymfeknopen) speelt een rol bij het scheppen en onderhouden van de ideale leefomgeving voor onze lichaamscellen. Het is namelijk de lymfe die daar een voedende, zuiverende en drainerende rol vervult. Lymfedrainage is dus een normale, natuurlijke functie in ons lichaam. Deze functie kan echter bemoeilijkt worden als gevolg van een ongeval, ziekte of stress. In dit geval kan de drainage van de lymfe manueel (met de handen) verbeterd worden. De manuele lymfedrainage is een massagevorm, die erop gericht is het lymfstelsel te stimuleren. Deze stimulatie is nodig om het teveel aan vocht (zichtbaar en onzichtbaar oedeem) beter c.q. sneller via de lymfebanen af te voeren.

Wat is lymfoedeem?

Het lymfsysteem speelt een belangrijke rol in ons lichaam: het zorgt voor de productie en afvoer van lymfvocht. Dit lymfvocht is zeer belangrijk voor ons immuunsysteem en transporteert eiwitten. Indien een probleem ontstaat in de afvoer van lymfvocht kan men lymfoedeem ontwikkelen, dit is een abnormale ophoping van vocht en eiwitten in het weefsel. Lymfoedeem kan een primaire oorzaak hebben, het lymfsysteem is dan door een aangeboren afwijking niet goed aangelegd. Het kan ook een secundaire oorzaak hebben, zoals bijvoorbeeld een operatie of ongeval waarbij het lymfsysteem beschadigd wordt, het verwijderen van lymfklieren bij kanker, maar ook als gevolg van stress of dystrofie. Zo bestaan er zowel zichtbare als onzichtbare lymfoedeem.

Waar bestaat de behandeling uit?

Er zijn verschillende mogelijkheden om de klachten te behandelen. Tijdens het intakegesprek zal de therapeut uw persoonlijke situatie beoordelen en samen met u een behandelplan opstellen. Uw therapeut heeft de volgende behandelmethoden tot haar beschikking:

• Manuele lymfdrainage is eenzachte techniek voor stimulatie van de werking van de venen en het lymfstelsel waarbij de afvoer van oedeem gestimuleerd wordt.
  • Voorlichting en advies ten aanzien van preventieve maatregelen, huidverzorging, het dragen van therapeutisch elastische kousen en het omgaan met beperkingen in het dagelijks leven.
  • Ambulante compressietherapie (zwachtelen)
  • Lymftaping
  • Aangepaste oefentherapie

Wat willen we bereiken?