Wat is dry needling?

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.

Bij acupunctuur fworden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ‘energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op speciefieke punten zgn: ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling. Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze vaak de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in :

• Pijn en stijfheid lokaal in een spier
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • Koude, warmte, rillingen, hoofdpijn en duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut, door bijvoorbeeld een verkeerde beweging of ongeluk
  • Een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bv. Arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, CANS)
  • Overbelasting / blessures bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bv. Door gips
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte
  • Slaaptekort
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen. De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje  voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid/ stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Wat gebeurt er na de behandeling?

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.